Sprężarki klimatyzacji oraz turbosprężarki – jaką rolę odgrywają w aucie?

Sprężarki klimatyzacji oraz turbosprężarki – jaką rolę odgrywają w aucie?

Turbosprężarka to maszyna, która znajduje się w zasadzie w każdym aucie, nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z jej ważności, a także roli, jaką odgrywa ona w prawidłowym działaniu każdego systemu w samochodzie. Warto więc bliżej zapoznać się z tym terminem, a także wymienić najważniejsze tezy zwolenników i przeciwników turbosprężarek.

Turbosprężarkę opatentowano już w 1905 roku, a po raz pierwszy zastosowano w samochodzie ciężarowym w roku 1973. Jak zbudowane są turbosprężarki? Zbudowane są one z turbiny i sprężarki osadzonych na wale. Turbosprężarka służy do doładowania silnika spalinowego. Turbina zostaje zasilona spalinami, a sprężone powietrze zasila silniki. Dzięki temu urządzeniu do cylindra wprowadzana jest większa ilość powietrza, przez co wzrasta moc silnika, a sprawność nie spada.
Zastosowanie tego mechanizmu w silniku naszego auta powoduje przede wszystkim wzrost sprawności silnika oraz wzrost wysilenia, przez co silnik o danej mocy osiąga mniejsze rozmiary i masę. Niewątpliwą zaletą turbosprężarek jest lepsza charakterystyka silnika, czyli krótko mówiąc niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego, lepsze opłukanie cylindra ze spalin, a jednocześnie brak efektu spadku mocy w stosunku do spadku ciśnienia atmosferycznego, co skutkuje większą wysokością pracy silnika. Zalety stosowania turbosprężarek są więc niepodważalne, widoczne gołym okiem.

Warto jednak pamiętać o regeneracji turbosprężarek tak, aby służyły nam jak najdłużej i nie psuły się nagminnie, ponieważ zakup nowej turbosprężarki jest stosunkowo dość drogi. Naprawa turbosprężarki, czy sprężarki klimatyzacji, a w zasadzie jej regeneracja zaliczały będą się zdecydowanie do minusów ich użytkowania. Innymi wadami jest także niekorzystny wzrost temperatury w trakcie użytkowania turbosprężarki, by mu zapobiec musimy zamontować chłodnicę w układzie doładowania. Czasem złe zamontowanie turbosprężarki nie prowadzi do optymalnego obciążenia, z tego powodu warto narazić się na dodatkowy koszt, tzw. układ zaworów upustowych bi-turbo. Wielu osobom nie odpowiada także fakt, iż poprzez zamontowanie turbosprężarki zwiększa się złożoność silnika i zajmuje on więcej miejsca, a także jego podzespoły się szybko zużywają.