Xenony rzecz warta swojej ceny

Xenony rzecz warta swojej ceny

Kto z nas nie marzył kiedyś o tym, aby wprowadzić w życie plan doskonałego tuningu naszego pojazdu w oparciu o design najwyższej jakości. Współczesne standardy estetyczne w motoryzacji wymagają nie tylko pięknego kształtu i koloru, ale też eleganckich gadżetów w dobrym guście. Elementem wyposażenia, który całkowicie zmienia siłę wyrazu samochodu są xenony. Do niedawna nieosiągalne i kojarzone jedynie z ekskluzywnymi pojazdami, dziś są coraz powszechniej stosowane w przemyśle samochodowym.

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zaczęto stosować żarówki xenonowe w elektryce samochodowej, by dziś cieszyć się wspaniałym komfortem jazdy i bezpieczeństwem poprzez zapewnienie jak najlepszej widoczności. Układy bixenonowe są coraz bardziej ulepszane, aby służyć nam lepiej w przyszłości i oświetlać nawet zakręty. Zaawansowana technologia umożliwia nieustanne eksperymenty i wzbogacanie naszych pojazdów w coraz lepsze systemy oświetlenia. Xenony są lampami najnowszej generacji, które dzięki zastosowaniu szlachetnego gazu – xenonu, pozwalają zaoszczędzić energię. Xenony powiem, mimo że wymagają wysokiego napięcia rozruchowego, wytwarzają o wiele mocniejszy strumień światła przy zużyciu mniejszej energii. Przekłada się to automatycznie na zmniejszenie zużycia paliwa, zarówno benzyny, jak i ropy.

Żarówka xenon jest bardzo przydatna podczas jazdy w nocy. Dzięki temu, że światło jest mocniejsze i nie oślepia kierowców z naprzeciwka możemy odpowiednio wcześniej zareagować w razie pojawienia się przeszkody. Tradycyjne oświetlenie w starszych samochodach bardzo często okazuje się niewystarczające, a nieustanne operowanie światłami drogowymi jest męczące. Należy również wziąć pod uwagę fakt, że tak zwane światła długie nie powinny zastępować świateł mijania, a jedynie je wzmacniać w nielicznych przypadkach. Zdarza się jednak tak, że światła krótkie to zdecydowanie za mało, a użycie świateł drogowych nie jest w tym momencie dozwolone. Xenony wytwarzają taki rodzaj strumienia, który dzięki swojej mocy wpływa na lepszą widoczność kierowcy, ale jednocześnie jest bezpieczny dla oczu. Jego chłodna barwa zbliżona jest do światła słonecznego i nie zmienia rzeczywistych kolorów. Pierwiastek chemiczny xenon, który został odkryty w XIX wieku, jest stosowany tu stosowany jako źródło światła. Żarówka xenon oparta o pracę przetwornicy potrzebie większego napięcia rozruchowego wytwarza więcej światła przy mniejszym zużyciu energii. W żarówce halogenowej napięcie potrzebne do jej rozpalenia to 12 V, a w przypadku xenonowej aż 21 kV. Dlatego całość układu różni się od układu reflektora halogenowego.

Xenony zużywają około 35 W, wytwarzając 3200 lm, a tradycyjne lampy pochłaniają około 55 W, produkując zaledwie 1500 lm. Ponadto xenony świecą światłem stałym, dzięki napięciu podtrzymującemu o wartości 85 V. Zużywają one o około połowę mniej energii i są do czterech razy bardziej wydajne. Eliminuje to kłopot z wymianą żarówek. Poza względami bezpieczeństwa i oszczędności xenon sprawia, że samochód przykuwa uwagę swoim atrakcyjnym wyglądem. Ponieważ nie wszystkich stać na nowy samochód, niektórzy decydują się dokonać montażu lamp xenonowych na własną rękę poprzez zakup reflektorów i zlecenie ich zainstalowania odpowiednim fachowcom. Podstawowym problemem jest jednak nie sama żarówka xenon, a układ potrzebny do jej rozpalenia i podtrzymania strumienia światła.

Nie wszystkie samochody umożliwiają zmianę lamp halogenowych na xenonowe. Należy o tym pamiętać i nie próbować przeprowadzić tego typu eksperymentów na siłę. Zanim zdecydujemy się na zakup xenonów, najlepiej jest zasięgnąć porady elektryka samochodowego, który posiada wiedzę na te mat lamp xenonowych i ich instalacji. Niektórzy twierdzą, że jazda po polskich drogach samochodem z nieoryginalnie wmontowanymi xenonami, grozi utratą dowodu rejestracyjnego. Sam montaż i kupno nie jest nielegalne, ale ingerencja w fabryczny mechanizm świateł powoduje utratę homologacji, z czym należy się liczyć.